وزیر اسبق آموزش و پرورش انجام مطالعات دقیق «امکانسنجی» و «برنامه عملیاتی و نقشه راه» را دو پیش نیاز اصلی تحقق برنامه های آموزشی کشور دانست.
به گزارش خبرنگار مهر، سیدمحمد بطحائی وزیر اسبق آموزش و پرورش در رویداد «راهبرد عدالت در کیفیت آموزشی» با اشاره به تجربه بیش از چهار دهه سیاستگذاری و اجرای طرحهای آموزشی در کشور، گفت: با مرور تلاشهایی که از ابتدای انقلاب و از دوره شهید رجایی تاکنون برای تحقق عدالت آموزشی صورت گرفته، میتوان به عوامل متعددی در ناکامی یا اثربخشی محدود این اقدامات رسید.
وی با بیان اینکه خود در بخش قابل توجهی از این تلاشها حضور و نقش داشته است، افزود: یکی از مهمترین عوامل ناکامی، غفلت از «امکانسنجی» در مرحله طراحی طرحها و اسناد بوده است. ما همواره بایدها و آرمانهای بسیار خوبی را مطرح کردهایم، اما کمتر به این توجه کردهایم که این اهداف در چه شرایط اجتماعی، حقوقی، قانونی، مالی و اعتباری قابل اجرا هستند.
بطحائی با اشاره به اسناد بالادستی آموزش و پرورش تصریح کرد: اسنادی مانند سند تحول بنیادین، با وجود گذشت بیش از ۱۰ سال از تدوین آن، از نظر مفاهیم، نظریات و چارچوبهای فکری، اسنادی فاخر و کمنظیر هستند؛ اما حلقه مفقوده این اسناد، فقدان مطالعات عمیق امکانسنجی است. در واقع مشخص نشده که این ایدههای خوب چگونه، با چه منابعی و در چه شرایطی باید اجرایی شوند.
وزیر اسبق آموزش و پرورش تأکید کرد: اگر این موضوع مورد توجه جدی قرار نگیرد، هر تلاش جدیدی نیز محکوم به تکرار شکستهای گذشته خواهد بود. باید از خود بپرسیم چرا تلاشهای پیشین برای عدالت آموزشی به نتیجه مطلوب نرسید؛ آیا ما دلسوزتر یا بصیرتر از گذشتگان هستیم، یا مسئله جای دیگری است؟
وی دومین چالش اساسی را نبود «برنامه اجرایی و نقشه راه» دانست و گفت: ما فاقد برنامهای روشن هستیم که در آن اهداف، اقدامات، مسئولان اجرا، زمانبندی، منابع مالی و شاخصهای ارزیابی بهطور دقیق مشخص شده باشد. بدون چنین نقشه راهی، تحقق عدالت آموزشی صرفاً در حد شعار باقی میماند.
بطحائی با اشاره به محدودیت منابع مالی آموزش و پرورش افزود: وقتی بیش از ۹۴ تا ۹۵ درصد منابع صرف هزینههای جاری میشود، روشن است که اجرای طرحهای بزرگ بدون پیشبینی منابع و مقتضیات آنها امکانپذیر نخواهد بود؛ تجربه طرحهای گذشته نیز مؤید همین موضوع است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: عدالت آموزشی هدفی ارزشمند و امیدبخش است، اما تحقق آن مستلزم دو پیششرط اساسی است؛ نخست، انجام مطالعات دقیق امکانسنجی بهعنوان پیوست همه طرحها و دوم، تدوین برنامه عملیاتی و نقشه راه روشن. در غیر این صورت، بار دیگر با دور باطلی از طرحها مواجه خواهیم شد که عاقبتی جز تکرار تجربههای ناموفق گذشته ندارند.
کد خبر 6689716
-
میدری: عدالت آموزشی صرفاً به امکانات محدود نمیشود
-
کاظمی: مافیای کنکور بسیاری از طرحهای تربیتی را نقش بر آب میکند
-
یک جامعه باید آماده چشم پوشی از منافع آنی به نفع منفعت آتی باشد
-
اسماعیلی: پوشش آموزش بعد از انقلاب ۹۸ درصد پیشرفت کرده است
-
آماده باش کامل راهداری هرمزگان در پی هشدار قرمز هواشناسی
-
مترو تهران به ۴۴۳۱ واگن مترو نیاز دارد
-
ترابی: تغییر پارادایم مدیریت آب در مازندران الزامی است
-
مشکل صنعت نفت مجوز نیست؛ گره اصلی در تأمین مالی و جذب سرمایه است
-
مدرسی: عمقبخشی عقیدتی در پلیس، اقتدار آفرین و امنیت آور است
-
بارش برف از عصر سهشنبه ارتفاعات استان اردبیل را سفیدپوش میکند
-
جوادی: سامانه بارشی جدید وارد استان یزد میشود
-
چرخش سرمایه از اروپا به آمریکا
-
ابراهیم الموسوی مسئول ارتباطات رسانهای حزب الله لبنان شد
-
شریفی: روند ابتلا به آنفلوانزا در استان یزد کاهشی شد
-
هشدار بارش شدید برف و باران در سراسر کشور به جز ۲ استان تا روز جمعه
-
افزایش قربانیان حمله به مراسم یهودیان در استرالیا به ۱۶ نفر
-
بخشنامه ساعت کاری جدید دستگاههای اجرایی ابلاغ شد
-
شهادت بسیجی اصفهانی در مأموریت آموزشی
-
ریزش دیوار ساختمانی در پاکدشت؛۸ نفر در زمان حادثه داخل طبقات بودند
-
هشدار پلیس فتا درباره کلاهبرداری بانکی با عنوان سند قولنامه
-
حمله سیدنی و بهره برداری از آن برای بازتولید روایت «قربانی»
-
پیام تسلیت «جولانی» به «ترامپ»
-
خاخام صهیونیستی که در حمله سیدنی کشته شد که بود؟
-
خواص شگفت انگیز چای دارچین که نمیدانید
-
روزنامههای ورزشی دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴
-
روزنامههای اقتصادی دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴
-
روزنامههای صبح دوشنبه ۲۴ آذر ۱۴۰۴
-
روزنامههای ورزشی یکشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۴
-
روزنامههای اقتصادی یکشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۴
- تور شفق قطبی
- تعمیر کامپیوتر تهران
- ایمپلنت دندان
- استعلام شرکت با کد ملی
- آلپاری
- تبلیغات گوگل ادز
- فروش خودرو کارکرده
- خرید دستگاه تصفیه آب
- تبلیغ در گوگل
- چاپ کارت ویزیت
- سرور اچ پی
- تور شفق قطبی اقساطی
- خرید دام زنده
- مهرینو
- تهران تایمز
- روزنامه آگاه

